Platformtransparantie

In overeenstemming met de toepasselijke regelgeving vindt u hieronder informatie over de manier waarop ritten op ons platform worden vermeld en gerangschikt, en over hoe commentaren worden gemodereerd. Als u daar vragen over hebt, kunt u contact met ons opnemen via het formulier dat u hier vindt.

1. Vermelding en rangschikking van de ritten op de resultatenpagina

Er bestaan tussen de leden van onze community en BlaBlaCar geen banden op het gebied van kapitaal noch vergoedingen van welke aard ook die een invloed kunnen hebben op de vermelding of de rangschikking van de advertenties op het platform. Dat geldt evengoed voor de organisatoren van busreizen waarvan de ritten gepubliceerd worden op het platform door BlaBlaCar.

Elke bestuurder die als natuurlijke persoon beschikt over een actieve account op het platform mag ritten plaatsen.

De rit wordt gepubliceerd en verschijnt bij de zoekresultaten als hij voldoet aan de onderstaande voorwaarden voor publicatie:

Alleen als u voldoet aan alle onderstaande voorwaarden, mag u een carpooladvertentie plaatsen:

(i) u bent in het bezit van een geldig rijbewijs;

(ii) u biedt alleen Carpoolpublicaties aan voor voertuigen waarvan u zelf de eigenaar bent of die u met de uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar mag gebruiken en in ieder geval moet u het voertuig voor ridesharedoeleinden mogen gebruiken;

(iii) u bent en u blijft de hoofdbestuurder van het voertuig dat het voorwerp uitmaakt van de Carpoolpublicatie;

(iv) er is voor het voertuig een geldige burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering afgesloten;

(v) er gelden voor u geen medische contra-indicaties en u bent ook niet om medische redenen onbevoegd verklaard om met de auto te rijden;

(vi) het voertuig dat u van plan bent om te gebruiken voor de Rit, is een personenauto met 4 wielen en maximaal 7 zitplaatsen, met uitsluiting van auto’s waar geen rijbewijs voor nodig is om erin te rijden;

(vii) u bent niet van plan om voor dezelfde Rit een andere Carpoolpublicatie op het Platform te posten;

(vii) u bent niet van plan om voor dezelfde Rit een andere Publicatie op het Platform te posten;

(viii) u biedt niet meer Zitplaatsen aan dan het aantal beschikbare Zitplaatsen in uw voertuig;

(ix) alle Zitplaatsen die worden aangeboden, zijn uitgerust met een veiligheidsgordel – zelfs als het voertuig goedgekeurd is met Zitplaatsen zonder veiligheidsgordel;

(x) u maakt gebruik van een voertuig dat zich in een goede staat bevindt en dat beantwoordt aan de toepasselijke wettelijke voorschriften en gewoonten, in het bijzonder met een geldig APK-keuringsrapport;

(xi) u bent een consument en handelt niet als professional.

Daarnaast kunnen wij een advertentie verwijderen of uw account blokkeren als u zich niet houdt aan onze algemene gebruiksvoorwaarden en in het bijzonder – in uw hoedanigheid van bestuurder – aan artikel 8.2. van die voorwaarden, dat we hier citeren:

“Voorts belooft u bij het gebruik van het Platform als Bestuurder:

(i) alle wetten, voorschriften en richtlijnen na te leven die van toepassing zijn op het autorijden en het voertuig, en dan meer bepaald om op het moment van de Carpoolingrit een burgerlijke aansprakelijkheidspolis te hebben onderschreven en in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs;

(ii) te controleren of uw verzekering ridesharing dekt en of uw Passagiers worden beschouwd als derden in uw voertuig en daardoor door uw verzekering gedekt zijn;

(iii) geen risico’s te nemen tijdens het rijden en geen producten te nemen die uw aandacht en uw vermogen om op een oplettende en volledig veilige manier het voertuig te besturen, zouden kunnen aantasten;

(iv) alleen Carpoolpublicaties te plaatsen over Ritten die echt zijn gepland;

(v) de Carpoolrit te maken zoals die in de Publicatie wordt beschreven (en dan meer bepaald met betrekking tot het al dan niet gebruik van de snelweg) en de tijdstippen en de plaatsen te respecteren die met de andere Leden werden overeengekomen (en dan meer bepaald met betrekking tot de ontmoetingsplaats en het afzetpunt);

(vi) niet meer Passagiers mee te nemen dan het aantal Zitplaatsen dat in de Carpoolpublicatie wordt vermeld;

(vii) een voertuig gebruiken dat zich in een goede staat bevindt en die in lijn is met de toepasselijke wettelijke bepalingen en gewoonten, in het bijzonder met een geldig APK-keuringsrapport;

(viii) aan BlaBlaCar of iedere Passagier die dat vraagt, uw rijbewijs, het inschrijvingsbewijs van uw auto, uw verzekeringspolis, uw APK-keuringsrapport en ieder ander document voor te leggen dat uw bevoegdheid aantoont om het voertuig als Bestuurder op het Platform te gebruiken;

(ix) uw Passagiers onmiddellijk op de hoogte te brengen van een eventuele vertraging of verandering van tijdstip of CarpoolrRit;

(x) bij een grensoverschrijdende Carpoolrit alle documenten bij te houden en beschikbaar te stellen voor de Passagier en iedere andere instantie, die uw identiteit en uw recht om de grens over te steken, aantonen;

(xi) tot minstens 15 minuten na het afgesproken tijdstip te wachten op de Passagiers;

(xii) geen Publicatie te plaatsen met betrekking tot een voertuig waarvan u niet de eigenaar bent of dat u niet mag gebruiken om ritten te delen;

(xiii) ervoor te zorgen dat uw Passagiers contact met u kunnen opnemen op het telefoonnummer dat in uw profiel vermeld is;

(xiv) geen winst te boeken door gebruik te maken van het Platform;

(xv) dat voor u geen medische tegenindicatie van toepassing is of dat u niet om medische redenen ongeschikt bent om met de auto te rijden;

(xvi) zich op een gepaste en verantwoordelijke manier te gedragen tijdens de Carpoolrit en in overeenstemming met de geest van ridesharing.”


Voor busritten geldt dat enkel busritten van organisatoren van busreizen die gedistribueerd worden door BlaBlaCar worden gepubliceerd op het platform door BlaBlaCar.

De ritten worden op het platform standaard eerst chronologisch gerangschikt – dus op basis van het vertrekuur van een busrit zoals gepubliceerd door BlaBlaCar of een carpoolrit zoals gepubliceerd door de bestuurder – of de organisator van busreizen – van het vroegste tot het laatste vertrekuur. Daarna worden ze volgens prijs gerangschikt, van de laagste tot de hoogste prijs. Elk lid kan zelf andere rangschikkingscriteria instellen, zoals de laagste prijs, het kortste traject of de nabijheid van een vertrek- of aankomstpunt, en de resultaten filteren op basis van de beschikbare services en uitrusting.

Bij publicatie van carpoolritten kan BlaBlaCar eveneens aan u als bestuurder soortgelijke ritten van andere Bestuurders suggereren op basis van de parameters van uw rit met de volgende criteria: (i) het bedrag van de bijdrage in de kosten dat aan u wordt gesuggereerd, (ii) vertrek- en aankomstenpunten, (iii) publicatiedatum van de ritten van niet ouder van 6 maanden in vergelijking met uw reis, (iv) ritten met ten minste een boeking, en (v) rond dezelfde als de door u geselecteerde vertrektijd. Deze suggesties worden uitsluitend ter informatie aan u verstrekt.

2. Controle op de commentaren

Vanaf het moment wanneer een Lid een commentaar plaatst over een ander Lid, heeft het Lid op wie het commentaar betrekking heeft veertien dagen om zelf een commentaar te plaatsen. De commentaren worden op het platform gepubliceerd wanneer elk Lid een commentaar gepost heeft over de persoon met wie hij of zij heeft gecarpoold of uiterlijk veertien dagen na het commentaar dat als eerste werd geplaatst.

Na die termijn van veertien dagen kunt u niet langer een commentaar posten over een Lid dat een commentaar heeft geplaatst op uw profiel. U kunt echter wel reageren op elk commentaar met een score lager dan of gelijk aan 3/5 (‘Correct’, ‘Teleurstellend’, ‘Zeer teleurstellend’).

Er wordt geen enkele tegenprestatie van welke aard ook geboden aan Leden voor het plaatsen van een commentaar over een persoon met wie ze hebben gecarpoold.
Commentaren worden bewaard zolang uw account niet wordt verwijderd, conform de termijnen vermeld in artikel 2.3. van onze privacyverklaring.

Vóór publicatie wordt elk commentaar door ons automatisch controlesysteem mogelijk gescreend op elementen die duidelijk in strijd zijn met onze algemene gebruiksvoorwaarden. Meer informatie over hoe wij content controleren is te vinden in onze Algemene voorwaarden.

Wanneer het systeem een probleem met een commentaar vaststelt, kan dat commentaar automatisch of handmatig door ons team worden gecontroleerd. Dat doen we om de kwaliteit van de commentaren op ons platform te handhaven en toe te zien op de naleving van onze algemene gebruiksvoorwaarden door de Leden. Wanneer uw commentaar voor publicatie geweigerd wordt, sturen we u een e-mail om dat te melden en u de reden mee te delen.

Na publicatie controleert ons team elk commentaar waarvan Leden ons melden dat het in strijd is met de regels voor de publicatie van commentaren, waarna het commentaar in kwestie mogelijk wordt verwijderd.
De commentaren worden in chronologische volgorde gepubliceerd op het profiel van elk Lid.

3. Vergelijking van ritten georganiseerd door professionele busritaanbieders

We distribueren busritten die georganiseerd worden door professionele organisatoren van busreizen op ons platform te publiceren. Die ritten worden gerangschikt zoals uiteengezet in paragraaf 1 hierboven.

De banden op het gebied van kapitaal die mogelijk bestaan tussen ons en bepaalde organisatoren van busreizen hebben geen enkele invloed op de plaatsing van de ritten.

Volgens de bepalingen van het contract dat wordt afgesloten met die organisatoren van busreizen ontvangen wij een provisie voor het distribueren van de ritten die zij organiseren. Die provisie wordt bij de prijs van het ticket geteld. De prijs die op ons platform wordt gehanteerd voor die busritten is de prijs die wordt aangerekend door de aanbieder inclusief alle belastingen en inclusief de provisie die aan ons wordt doorgestort. Er worden geen bijkomende kosten aangerekend voor- of nadat u uw plaats boekt.

Momenteel publiceren we enkel ritten die worden georganiseerd door aanbieders die vooraf toestemming hebben gekregen om hun busritten op ons platform te distribueren. De garanties die geboden worden met betrekking tot busritten variëren van aanbieder tot aanbieder. In hun algemene verkoopvoorwaarden verneemt u daar meer over.

4. Belangrijke informatie

Wij stellen u op de hoogte van het volgende:

(a) De enigen die aanbiedingen op ons platform mogen plaatsen zijn i) natuurlijke personen die in een niet-professionele hoedanigheid een account op het platform hebben aangemaakt en daar carpooladvertenties plaatsen en ii) BlaBlaCar publiceert bepaalde buspublicaties op het platform op basis van de informatie die wordt verstrekt door professionele ondernemingen voor personenvervoer.

(b) Op ons carpoolplatform kunnen i) bestuurders die zich voor eigen rekening naar een bepaalde bestemming begeven in contact worden gebracht met passagiers die dezelfde kant uit willen, zodat ze samen kunnen reizen en de kosten voor de reis kunnen delen en ii) gebruikers plaatsen boeken op buslijnen van aanbieders waarvan bepaalde ritten gepubliceerd worden door BlaBlaCar  op het platform.

(c) Bij het boeken van plaatsen voor een rit rekenen wij als tegenprestatie voor het gebruik van het platform servicekosten aan die worden berekend op basis van de bijdrage in de kosten of de prijs van de busrit. De berekeningswijze voor de geldende servicekosten vindt u hier.

(d) Bij het boeken van plaatsen voor een carpoolrit betaalt de passagier na handmatige of automatische acceptatie van de boeking het totale bedrag aan BlaBlaCar (servicekosten en bijdrage in de kosten/prijs van de busrit).

(e) Wanneer de bestuurder of een passagier een boeking na bevestiging annuleert, gebeurt dat op basis van de onderstaande regels:
– Bij een aan de bestuurder toe te schrijven annulering krijgt de passagier het door hem of haar betaalde bedrag volledig terugbetaald (d.w.z. de bijdrage in de kosten plus de bijbehorende servicekosten). Dat is met name het geval wanneer een bestuurder een carpoolrit annuleert of uiterlijk 15 minuten na het afgesproken tijdstip niet op de afgesproken plaats aanwezig is;
– Bij een aan de passagier toe te schrijven annulering:

  • Als de passagier meer dan 24 uur vóór het in de carpooladvertentie vermelde vertrekuur annuleert, ontvangt de passagier terugbetaling van de bijdrage in de kosten. De servicekosten worden niet terugbetaald door BlaBlaCar en de bestuurder ontvangt geen enkele betaling;
  • Als de passagier 24 uur of minder dan 24 uur vóór het in de carpooladvertentie vermelde vertrekuur en meer dan dertig minuten na de bevestiging van de boeking annuleert, ontvangt de passagier terugbetaling van de helft van de bijdrage in de kosten die hij of zij heeft betaald bij de boeking. De servicekosten blijven voor BlaBlaCar en de bestuurder ontvangt 50% van de bijdrage in de kosten;
  • Als de passagier 24 uur of minder dan 24 uur vóór het in de carpooladvertentie vermelde vertrekuur en dertig minuten of minder na de bevestiging van de boeking annuleert, ontvangt de passagier volledige terugbetaling van de bijdrage in de kosten. De servicekosten worden niet terugbetaald door BlaBlaCar en de bestuurder ontvangt geen enkele betaling;
  • Als de passagier na het in de advertentie vermelde geplande vertrekuur annuleert of als hij of zij uiterlijk binnen 15 minuten na het afgesproken uur niet op de afgesproken plaats is, volgt geen enkele terugbetaling. De bestuurder ontvangt een vergoeding ten bedrage van de volledige bijdrage in de kosten en de servicekosten blijven voor BlaBlaCar.

(f) Het Platform is een onlineplatform om mensen met elkaar in contact te brengen, waarop Leden voor carpoolritten carpooladvertenties kunnen aanmaken en publiceren of bustickets kunnen opzoeken en aankopen. Door gebruik te maken van het Platform en de Algemene Voorwaarden te aanvaarden, erkent u dat BlaBlaCar geen partij is bij eventuele overeenkomsten die gesloten worden tussen u en andere Leden of tussen u en een organisator van busreizen.

U erkent en aanvaardt dat BlaBlaCar de geldigheid, waarheidsgetrouwheid en wettigheid van de aangeboden advertenties, Plaatsen en Ritten niet controleert. In zijn hoedanigheid van tussenpersoon voor carpoolactiviteiten levert BlaBlaCar geen vervoersdiensten en treedt het niet op als vervoerder, aangezien de rol van BlaBlaCar zich ertoe beperkt toegang te bieden tot het Platform.

In zijn hoedanigheid van tussenpersoon kan BlaBlaCar niet aansprakelijk worden gesteld voor het effectieve verloop van een Carpoolrit en met name voor:
i) foutieve informatie die de bestuurder of de organisator van busreizen in zijn advertentie of op welke wijze ook meedeelt over de rit en de omstandigheden daarvan;
ii) annulering of wijziging van een rit door een lid of een organisator van busreizen;
iii) het gedrag van zijn leden tijdens, vóór of na de rit.

g) De Algemene Voorwaarden van deze website zijn opgesteld in het Nederlands en op deze Voorwaarden is het Nederlandse recht van toepassing.

Als u ons iets wilt melden, kunt u met ons contact opnemen via dit contactformulier dat u ook vindt in de Help Centre pagina’s en onze Algemene voorwaarden.

Klachten over ons Platform of onze Diensten kunt u eventueel ook melden op het platform voor onlinegeschillenbeslechting van de Europese Commissie via deze link. De Europese Commissie zal uw klacht doorzenden aan de bevoegde nationale ombudsdienst. In overeenstemming met de regels voor bemiddeling moet u voordat u een verzoek om bemiddeling indient BlaBlaCar schriftelijk van het geschil in kennis hebben gesteld om te trachten een minnelijke schikking te bereiken.

By using our website, you accept that we use cookies to perform analytics and produce content & ads tailored to your interests. Read our policy on cookies usage

Offer a ride